Wat is een Sales Playbook

  • Het is een HR instrument voor professionele ondersteuning en groei van Accountmanagers. Hierbij kan worden gedacht aan het onboarden van nieuwe medewerkers, maar ook aan de professional die kritisch is op zijn handelen en een toetssteen zoekt.

  • Een strategisch instrument; bijvoorbeeld het winnen van een groot marktaandeel ten koste van de concurrent bij bestaande klanten. Of het succesvol introduceren van een nieuw product, betreden van nieuwe markten.

  • Een Sales Playbook is meer dan een reeks scripts en leaflets.

  • Het is een gids voor het aanpakken van de grootste uitdagingen van verkopers, een routekaart voor het verkorten van de onboardingtijd van nieuwe werknemers en de basis om grote productiviteitswinst te genereren.

  • Sales playbooks zorgen ervoor dat ‘winnen’ niet willekeurig is en ‘verliezen’ kan worden herleid tot het moment waarop het misging.

  • Het Sales Playbook  stelt accountmanagers in staat om klanten op elk contactpunt op de juiste wijze te benaderen en zich aan te passen aan elke verkoopsituatie.

  • Het Sales Playbook waarborgt een geïntegreerde aanpak met de ondersteunende afdelingen van uw organisatie. Door tijdig instrumenten/kennis in te zetten van E-proc, Pricing, Marketing en andere disciplines wordt niet alleen de kans op succes groter, maar kan ook de relatie met de klant hechter worden.